Uncategorized

همه چیز درمورد لایه‌برداری و پیلینگ پوست

پوست بیرونی‌ترین لایه بدن است که همیشه عوامل محیطی و خارجی آن را تهدید می‌کنند. سلول‌های بافت پوست عموماً سریع‌تر از دیگر بافت‌ها از بین می‌روند و جایگزینی آن‌ها هم سریع‌تر انجام می‌شود. این سلول‌ها سبب می‌شوند پوست ما جلوه کدر و زشتی پیدا کند. همچنین جذب رطوبت و مواد مغذی هم کندتر و کمتر انجام می‌شود. به علاوه باقی ماندن این مواد روی پوست سبب بسته شدن منافذ پوست شده و درنهایت جوش ایجاد می‌شود. پس شما نیاز دارید هر چند وقت یک‌بار این لایه‌های اضافی پوست را برداشته و تمیز کنید تا پوست تمیز و بازسازی شود.

البته با بالا رفتن سن، سرعت عوض شدن سلول‌های پوست هم کمتر شده و شما معمولاً مجبور می‌شوید با پیلینگ‌های گیاهی و شیمیایی و لایه‌برداری صورت از جمع شدن لایه‌های کهنه روی پوست جلوگیری کنید. این کار رشد سلول‌های جدید را تحریک کرده و سبب می‌شود پوست شما شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر برسد. همچنین لایه‌برداری صورت لکه‌های پوست و جای جوش را هم کم‌رنگ‌تر کرده و از ایجاد جوش هم جلوگیری می‌کند و از این گذشته سبب نرم و لطیف شدن پوست می‌شود. پیلینگ شیمیایی و گیاهی پوست درواقع یک نوع لایه‌برداری پوست است که در آن بخش کمی از لایه سطحی اپیدرم را جدا می‌کنند تا با تمیز کردن سلول‌های مرده سطحی، سلول‌های مرده پوست را وادار به نوسازی کنند.

 

لایه‌برداری و پیلینگ پوست

لایه‌برداری پوست یا پیلینگ راهکاری برای درمان مشکلات پوستی است که در آن لایه‌هایی از پوست حذف می‌شوند و پوست جدید و سالم جایگزین آن می‌شود. می‌دانید که پوست از سه لایه اصلی اپیدرم، میددرم و لایه عمیق تشکیل شده است. روش‌های مختلفی برای لایه‌برداری پوست وجود دارد که اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها براساس لایه مورد هدف پوست، ترکیب ماده لایه‌بردار و مکانیسم و شیوه انجام کار است. لایه‌برداری پوست برای درمان تغییر رنگ پوست، درمان زبری و لطافت نداشتن پوست، درمان چین و چروک‌های ظریف و سطحی و غیره مفید است و سبب نرم، صاف و یکدست شدن پوست می‌شود. اگر لایه‌برداری و پیلینگ پوست به‌صورت منظم انجام شود، پوست فرد بدون نیاز به جراحی‌ها و روش‌های تهاجمی می‌تواند تغییرات خوبی داشته باشد.

لایه‌برداری صورت

انواع روش‌های لایه‌برداری و پیلینگ پوست چیست

لایه‌برداری و پیلینگ پوست به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود که با توجه به نیاز پوست فرد، روش مناسبی برای او انتخاب می‌شود که هریک از این روش‌ها می‌توانند در نتیجه‌گیری و با توجه به نیاز پوست فرد نقش مؤثری داشته باشند. برخی از مؤثرترین روش‌های لایه‌برداری و پیلینگ پوست را در ادامه می‌خوانید.

لیزر

اگر می‌خواهید پوستی نرم و صاف‌تر داشته باشید، لیزر ipl و ایلایت می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این روش می‌تواند خطوط ریز اطراف دهان، چشم‌ها و گونه‌های شما را درمان کند و همچنین جای زخم و جای جوش را از بین ببرد. لیزر معمولاً بیشتر لکه‌ها و اثرات تغییرات رنگ پوست را درمان کرده یا بهبود می‌دهد.

لایه‌بردار شیمیایی

لایه‌بردار شیمیایی برای درمان خطوط ریز، آکنه، جای زخم باقی‌مانده روی پوست و لکه‌های قهوه‌ای گزینه‌ای عالی و کاملاً اقتصادی است. پزشکان و متخصصان پوست در کلینیک‌های زیبایی برای درمان مشکلات پوستی شما از انواع شیوه‌های لایه‌برداری پوست از خفیف تا شدید را امتحان کرده و در راستای بهبود کیفیت پوست شما تلاش می‌کنند.

انواع لایه‌بردار شیمایی

لایه‌بردار شیمایی می‌تواند در عمق‌های متفاوت سطحی، متوسط و عمیق انجام شود. نوع لایه‌برداری در هرکس به نتیجه‌ای که می‌خواهد از درمان بگیرد، بستگی دارد. در هر روش لایه‌برداری از محلول‌های شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. لایه‌برداری هر چه عمیق‌تر باشد نتیجه بهتری دارد. در هر نوع لایه‌برداری محلول‌های شیمیایی متفاوت و زمان بهبودی متفاوتی هم وجود دارد. درمجموع می‌توان انواع لایه‌بردارهای شیمیایی را به موارد زیر محدود کرد.

لایهبردار سطحی

در این لایه‌برداری معمولاً از اسید آلفاهیدروکسی استفاده می‌شود. این گروه از مواد شیمیایی معمولاً از اسیدهای طبیعی میوه‌ها از جمله گلیکولیک، لاکتیک، اسیدسیتریک، اسیدتارتاریک و اسیدمالیک ساخته شده‌اند که یک لایه‌برداری ترکیبی حاوی سالیسیلیک، لاکتیک و رزورسینول است. با توجه به اینکه این لایه‌برداری سطحی است برای اینکه نتیجه مورد نظر به دست بیاید، باید چند جلسه وقت صرف کنید.

لایه‌برداری متوسط

در این نوع از لایه‌برداری از تریکلورواستیک اسید (TCA) استفاده می‌شود که به ایجاد سرماریزه یا یخ بستن و سفید شدن پوست می‌انجامد. میزان روشن شدن پوست به میزان غلظت اسید بستگی دارد. معمولاً این پدیده قابل مشاهده است و بعد از یخ زدن پوست لایه‌برداری انجام می‌شود.

لایه‌برداری عمیق

به‌طور معمول در این نوع از لایه‌برداری از فنل‌ها استفاده می‌شود که معمولاً حاوی فرمولاسیون‌های مختلفی است.

میکرودرم ابریژن

در این روش لایه‌برداری صورت با شدت کم انجام می‌شود که در 5 تا 6 جلسه به احیا شدن پوست می‌انجامد. در این روش خطوط ریز، زبری پوست و تغییر رنگ و لکه‌های پوستی درمان می‌شوند. میکرودرم ابریژن به‌کمک اسپری نمک، لایه رویی پوست را از بین می‌برد.

روش‌های لایه‌برداری و پیلینگ پوست

هیدرودرم ابریژن

روش درمانی هیدرودرم ابریژن جدیدترین روش‌های لایه‌برداری غیر لیزری پوست است. هیدرودرم ابریژن تنها روشی است که فرایندهای پاک‌سازی، لایه‌برداری، استخراج، آب‌رسانی و حمایت آنتی‌اکسیدانی را هم‌زمان انجام می‌دهد و بدون اینکه هیچ‌گونه ناراحتی ایجاد کند و پوست شما نیازی به استراحت داشته باشد، پوست را تمیزتر و زیباتر می‌کند. این روش درمانی تسکین‌دهنده، مرطوب‌کننده، غیرتهاجمی غیر تحریکی است. روش درمانی هیدرودرم ابریژن برای بیشتر پوست‌ها مفید است و برای انجام آن به 20 تا 30 دقیقه زمان نیاز دارید.

[irp posts=”22673″ ]

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ راهکار درمانی است که به‌کمک آن می‌توانید پوستی صاف‌تر، نرم‌تر، شاداب‌تر و البته جوان‌تر داشته باشید. این روش کمترین میزان تهاجم را دارد و ترمیم طبیعی بدن را آغاز می‌کند. نتایج میکرونیلدینگ شامل تولید کلاژن بیشتر، بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، بیشتر شدن جذب سرم‌ها، هیالورونیکاسید و پلاسمای غنی از پلاکت است که فرایند بهبود را تحریک می‌کند. میکرونیلدینگ روشی مؤثر در جلوگیری از پیری پوست است که سبب لیفت پوست، سفید شدن آن و بهبود بافت پوست می‌شود و جای زخم روی پوست را برای تمام سنین و انواع پوست ترمیم می‌کند. با دریافت روش میکرونیلدینگ بدون بروز عوارض جانبی و استراحت، پوستی صاف‌تر و نرم‌تر خواهید داشت.

لایه‌برداری گیاهی

کسانی که می‌خواهند پوستشان را لایه‌برداری کنند، اما زمان کافی برای مراجعه به کلینیک‌های زیبایی ندارند، می‌توانند این کار را به روش‌های گیاهی در خانه انجام دهند. در لایه‌برداری پوست می‌توانید از روش‌هایی خانگی و غیر شیمیایی مانند بخور دادن صورت، برداشتن جوش‌های سرسیاه، استفاده از ماسک‌های خانگی و غیره استفاده کنید. این کار علاوه بر اینکه اقتصادی است و هزینه زیادی به شما تحمیل نمی‌کند، کمترین تهاجم را به پوست شما تحمیل می‌کند و خطری برای شما ندارد.

[irp posts=”29308″ ]

چه کسانی به لایه‌برداری و پیلینگ پوست نیاز دارند؟

متقاضیان لایه‌برداری و پیلینگ پوست در درجه اول بهتر است دیدگاه واقع‌گرایانه‌ای درباره لایه‌برداری پوست داشته باشند. معمولاً کسانی که دچار آفتاب‌سوختگی، چین و چروک اطراف چشم و اطراف دهان یا زخم ناشی از آکنه و آبله‌مرغان یا پوست لکه‌دار یا لکه‌های قهوه‌ای باشند، می‌توانند با متدهای لایه‌برداری و پیلینگ پوست وضعیت پوستشان را بهبود دهند. با این لایه‌برداری و پیلینگ، مزایایی مانند تحریک تولید کلاژن، درمان افتادگی پلک، خط ابرو و خط چانه، درمان لکه‌های تیره درمان جای زخم و دیگر عیوب پوست، افزایش گردش خون، نرم و صاف‌تر کردن پوست، جوان‌سازی پوست و سفت و لیفت کردن پوست شامل حال پوست‌تان می‌شود.

پیلینگ پوست چیست

چه کسانی برای لایه‌برداری و پیلینگ پوست نامناسب هستند؟

افرادی که دچار آکنه هستند، قبل از انجام لایه‌برداری و پیلینگ پوست باید با پزشکشان مشورت کنند. اگر آکنه شما مزمن یا کیستی باشد پوست شما خود به خود ملتهب شده و لایه‌برداری تنها با آسیب بیشتر همراه خواهد بود. در این صورت احتمال اینکه لکه‌های تیره پوستی باقی بمانند، بیشتر است. اگر پوست تیره‌رنگی دارید این مشکل در شما رایج‌تر و البته ماندگارتر است؛ پس بیشتر دقت کنید. همچنین اگر روی پوست شما هرگونه زخم آفتاب‌سوختگی یا عفونتی وجود داشته باشد قبل از خوب شدن آن عارضه نباید برای لایه‌برداری اقدام بکنید. حتی اگر تبخال دارید هم باید لایه‌برداری را به تعویق بیندازید.

 

مراقبت‌های بعد از لایه‌برداری و پیلینگ پوست

در ادامه به شرح مراقبت‌های بعد از لایه‌برداری و پیلینگ پوست می‌پردازیم:

استفاده از محصولات مراقبتی پوست با تأییدیه پزشکی

بلافاصله بعد از لایه‌برداری باید از محصولات مراقبتی پوست پزشکی استفاده کنید. در بیشتر موارد بعد از حدود 3 تا 4 هفته دوباره می‌توانید از محصولات مراقبتی پوست استفاده کنید.

مرطوب نگه داشتن پوست

پوست در حال ترمیم باید همیشه آب‌رسانی و مرطوب و با کرم‌های موضعی چرب شود. معمولاً بعد از لایه‌برداری و پیلینگ پوست افراد از یک پاک‌کننده ملایم پوست و اسپری مغذی برای پوست استفاده می‌کنند که یک لایه نازک روی پوست قرار می‌دهد تا پوست مرطوب شود.

[irp posts=”22673″ ]

دست‌کاری نکردن پوست

شاید شما هم جزء افرادی باشید که نمی‌توانند از دست زدن به پوستشان خودداری کنند، اما به هر حال باید از این کار دوری کنید. این کار نه‌تنها درمان پوست را مختل می‌کند که سبب می‌شود میکروب‌ها و باکتری‌های روی نوک انگشتان شما به پوست منتقل شوند و ایجاد عفونت بکنند. هرچند عفونت بعد از درمان خیلی نادر است، دوره بهبودی را طولانی‌تر کرده و جای زخم هم باقی می‌ماند.

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در بیرون از خانه

پوست در حال ترمیم بیش از همیشه آسیب‌پذیر است و شما باید دقت بیشتری در مراقبت از آن بکنید. هرگونه آسیب ناشی از نور خورشید هم می‌تواند سبب تغییر رنگ پوست شود؛ پس بهتر است از یک کرم ضد آفتاب با اکسید روی و محافظت در برابر خورشید با spf بالای 50 استفاده کنید.

دوره بهبودی پوست

دوره بهبودی پوست و نتایج حاصل از لایه‌برداری پوست به نوع درمانی که انتخاب می‌کنید و وسعت ناحیه پوست بستگی دارد. تهاجمی‌ترین درمان‌ها ممکن است خیلی سریع بهبود پیدا کنند، اما گاهی درمان ممکن است تا چند هفته هم به زمان نیاز داشته باشد.

عوارض جانبی

  • سوختی و زخم
  • عفونت
  • بی‌نظمی و جمع شدن رنگ‌دانه
  • اختلال در لایه پوست
  • تغییرات در بافت پوست

 

هزینه لایه‌برداری و پیلینگ پوست

هزینه لایه‌برداری و جوان‌سازی پوست می‌تواند متفاوت باشد. هزینه پزشکی به تجربه و نوع روش مورد استفاده و حتی موقعیت مکانی مطب پزشک بستگی دارد. بیشتر بیمه‌های سلامت درمان‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهند، اما خیلی از جراحان طرح‌های تأمین مالی بیمار را ارائه می‌دهند؛ پس می‌توانید در این باره از پزشکتان سؤال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *