مراقبتی و بهداشتی

کاربرد لوسیون بدن چیست؟ + فواید و طرز استفاده

بسیاری از افراد از کرم‌ها و لوسیون‌های بدن برای افزایش نرمی و لطافت پوست خود استفاده می‌کنند. در ابتدا بهتر است بدانیم لوسیون بدن چیست؟ بین کرم بدن و لوسیون تفاوت وجود دارد؛ بنابراین دانستن تفاوت آن دو می‌تواند در انتخاب بهترین گزینه مفید باشد. استفاده از هر کدام به شرایط آب و هوا و وضعیت پوست شما نیز بستگی دارد. در ادامه مطلب یاد می‌گیریم لوسیون چیست و با طرز استفاده از آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

 

لوسیون بدن چیست؟

لوسیون بدن مرطوب‌کننده‌ای است که برای استفاده در تمام بدن شما طراحی شده است. لوسیون‌های بدن در مقایسه با مرطوب‌کننده‌های صورت غنی‌تر هستند و گاهی اوقات برای مقابله با مشکلات خاصی مانند سلولیت یا تونینگ فرموله می‌شوند. همچنین ممکن است کرم‌های غنی، شیر، موس‌های سبک یا روغن‌های آب‌رسان باشند. لوسیون‌های بدن می‌توانند فرمول خاصی داشته باشند که سبب ایجاد رطوبت در بدن می‌شود و پوست کم‌آب را کمی مرطوب و لطیف می‌کند.

[irp posts=”22673″ ]

انواع لوسیون بدن چیست؟

کرم‌ها و لوسیون‌های بدن از این نظر شبیه هستند که هر دو برای نرم و مرطوب‌کردن پوست عمل می‌کنند. تفاوت آن‌ها در این است که کرم‌های بدن معمولاً غنی‌تر هستند و رطوبت را بهتر از لوسیون‌های بدن جذب می‌کنند. برخی ممکن است بگویند کرم‌های بدن در مقایسه با لوسیون، حس چربی بیشتری دارند. اگر هوا بسیار خشک یا سرد است یا پوست شما به رطوبت اضافی زیادی نیاز دارد، استفاده از کرم بدن به‌جای لوسیون ممکن است بهترین گزینه باشد. یک نوع لوسیون محبوب، لوسیون سفت‌کننده است که هدف آن سفت‌کردن پوست است. برخی برندها نیز ادعا می‌کنند سلولیت را به‌وضوح کاهش می‌دهند. این لوسیون معمولاً برای صورت و بدن استفاده می‌شود.

یکی از برندهای فوق‌العاده لوسیون در بیوتی سنتر لوسیون پتال فرش است که تغذیه‌کننده پوست بوده و خاصیت روشن‌کنندگی دارد. نوع دیگری از لوسیون‌های محبوب، لوسیون‌هایی است که معطر شده و با رایحه خاصی مخلوط می‌شوند. این لوسیون می‌تواند همان خواص لوسیون معمولی را داشته باشد، اما شامل بوی عطر خاصی نیز می‌شود. یکی از محبوب‌ترین این نوع از لوسیون‌ها، لوسیون بدن عصاره نارگیل و ارکیده سنت ایوز است.

لوسیون بدن شب جایگزینی عالی برای کسانی است که علاقه‌ای به استفاده از کرم و لوسیون بدن در طول روز ندارند. برخی کرم‌های شب نیز ممکن است دارای خواص آروماتراپی باشند که می‌تواند به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید و بهتر بخوابید.

 

فواید لوسیون بدن چیست؟

استفاده مرتب و مداوم از لوسیون بدن سبب نرم‌شدن و لطافت پوست خشک می‌شود. همچنین استفاده از لوسیون می‌تواند به کاهش چین و چروک در نواحی مختلف پوست کمک کند. لوسیون بدن از لطافت و نرمی طبیعی پوست حمایت می‌کند. مواد مغذی و مفیدی موجود در لوسیون‌های بدن می‌توانند دفاع طبیعی سد پوست را احیا کرده و به حفظ رطوبت و سلامت طبیعی پوست کمک کنند. بسیاری از لوسیون‌های بدن حاوی موادی هستند که به رفع مشکلات خاصی مانند خشکی، از دست دادن قابلیت ارتجاعی، سلولیت، آکنه، اگزما و کراتوز پیلاریس کمک کنند.

فواید لوسیون بدن

استفاده از لوسیون بدن احساس بسیار خوبی دارد! استفاده از لوسیون‌های مرطوب‌کننده با بوی فوق‌العاده بعد از حمام یا دوش‌گرفتن می‌تواند سبب تقویت بدن و ذهن شما شود؛ برای مثال انواع لوسیون بدن برند سنت ایوز در بیوتی سنتر از بهترین لوسیون‌های مرطوب‌کننده بدن هستند.

 

طرز استفاده از لوسیون بدن

حالا شما با یک مرطوب‌کننده بدن آشنا شدید که نیازهای پوست شما را برطرف می‌کند، اما آیا با نحوه استفاده از آن آشنا هستید. شما می‌توانید در طول روز چند بار از لوسیون بدن استفاده کنید، ولی به‌طور متوسط یک‌بار در روز کافی است. این نکته را به‌ خاطر بسپارید که بهتر است لوسیون را روی پوست مرطوب و گرم بمالید. اگر لوسیون بدن را روی پوست خشک استفاده کنید، حتی اگر چند بار در روز استفاده کنید؛ نتیجه مطلوبی برایتان ندارد. برای داشتن بیشترین استفاده از خواص لوسیون بدن بعد از حمام و دوش‌گرفتن از آن استفاده کنید. در این زمان پوست شما گرم و مرطوب است و لوسیون را به‌خوبی جذب می‌کند.

[irp posts=”26050″ ]

نحوه استفاده از لوسیون بدن برای نواحی خاص

بخش‌هایی از بدن مانند آرنج، دست‌ها، زانوها و گردن، بیش از دیگر قسمت‌ها مستعد خشکی هستند و ممکن است به توجه بیشتری نیاز داشته باشند. برای کمک به لطافت و مرطوب‌کردن بعضی از نواحی بسیار خشک بدن بهتر است از لوسیون بدن در طول روز و همچنین بعد از حمام درحالی‌که پوست گرم و مرطوب است استفاده کنید. شما می‌توانید برای استفاده از لوسیون در این نواحی، قبل از مصرف این قسمت‌ها را کمی ماساژ بدهید تا گرم شوند و بعد از لوسیون استفاده کنید. لوسیون مناسب این نواحی بدن باید هیدراتاسیون بیشتری داشته باشد.

 

کدام لوسیون بدن برای من مناسب است؟

باید بدانید تنها طرز استفاده از لوسیون بدن مهم نیست، بلکه این موضوع اهمیت دارد که کدام نوع لوسیون را برای استفاده انتخاب کنید تا به شما کمک کند حداکثر فواید را از روتین مرطوب‌کننده خود ببرید. نوع لوسیون بدنی که برای شما مناسب است، به نوع پوست، سبک زندگی و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. انتخاب لوسیون بدن شما ممکن است با مشکل خاصی تعیین شود که ممکن است بخواهید درمان کنید. ممکن است تصمیم بگیرید بیش از یک لوسیون بدن در کابینت حمام خود داشته باشید. شاید یک کرم غنی و مقوی برای حمام بعد از شب و یک لوسیون با جذب سریع برای صبح نیاز داشته باشید.

انتخاب لوسیون بدن مناسب

 

فصول مختلف نیز می‌توانند بر انتخاب لوسیون مرطوب‌کننده شما تأثیر بگذارند. در طول زمستان، آب و هوا می‌تواند حساسیت پوست را افزایش دهد و خشکی پوست را مضاعف کند؛ بنابراین ممکن است بخواهید لوسیون بدن سبکتان را با فرمول غنی‌تر و مغذی‌تر در ماه‌های سردتر عوض کرده و در تابستان لوسیون‌های سبک‌تر را انتخاب کنید.

مواد موجود در لوسیون بدن

هنگام انتخاب لوسیون بدن برای پوست خود، مهم است بدانید لوسیون از چه موادی است. هر نوع پوستی مشکل خود را دارد؛ از این‌رو باید بدانید از چه لوسیونی برای خود استفاده می‌کنید. از جمله رایج‌ترین مواد موجود در لوسیون‌های بدن عبارت‌اند از:

  • سرامیدها: سرامیدها مولکول‌های لیپیدی هستند که در غشای سلول‌های پوستی به حفظ و بازیابی عملکرد پوست کمک می‌کنند.
  • اسیدهای چرب: اسیدهای چرب مورد نیاز سوخت مورد نیاز سلول‌ها را برای انجام فرایندهای بیولوژیکی فراهم می‌کنند. بدن به خودی خود اسیدهای چرب تولید نمی‌کند؛ بنابراین این اسیدها باید از طریق رژیم غذایی یا لوسیون جذب شوند. پوست برای حفظ سلامتی خود به این سوخت نیاز دارد.
  • گلیسیرین، گلیکول‌ها و پلی‌ها: این مواد دارای قدرت جذب و حفظ رطوبت بوده و در صابون‌ها و پاک‌کننده‌ها مورد نیاز هستند.
  • اسید هیالورونیک: مولکول هیالورونیک اسید حدود 1000 برابر وزن خود آب جذب می‌کند. این ماده عمل آب‌رسانی سریع و درست را صورت می‌دهد. اگر پوست چربی دارید، هیالورونیک اسید ترکیبی مناسب است. این ماده سبک، غیرچرب و بی‌خطر حتی برای پوست‌های مستعد آکنه استفاده می‌شود.
  • پپتیدها: پپتیدها آمینو اسیدهایی هستند که به پوست شما می‌گویند چگونه به‌درستی عمل کند. همچنین به پوست شما کمک می‌کنند تا کلاژن تولید کند، که با کاهش چین و چروک در طول زمان، پوست را جوان نگه می‌دارد. پپتیدها همچنین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، پسوریازیس و درماتیت مفید هستند.
  • ویتامین E: این ماده برای آب‌رسانی به پوست، افزایش خاصیت ارتجاعی سالم و حتی دفاع در برابر رادیکال‌های آزاد مناسب است. این ماده آن را به یک ماده ضد پیری ایده‌آل تبدیل می‌کند؛ از این‌رو بیشتر محصولات مراقبت از صورت و بدن شامل ویتامین E هستند.
  • آنتی‌اکسیدان‌ها: آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد، آسیب سلولی و چین و چروک مبارزه می‌کنند و برای پوست شما مفید هستند. انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها وجود دارند که می‌توانند از طریق غذا و همچنین لوسیون بدن جذب شوند و پوست شما را از درون سالم نگه دارند.