مراقبتی و بهداشتی, وبلاگ

هر آنچه باید برای مراقبت از موی فر بدانید + اشتباهات رایج در نگهداری از موی فر

تا به حال فکر کرده‌اید چرا برخی موها صاف و برخی فر هستند. تمام بافت مو از نظر بیولوژیکی یکسان است؛ درواقع تفاوت انواع مو در شکل واقعی فیبر و فولیکول است. موهای فر در عمق پوست سر از یک پیاز منحنی متولد می‌شوند و به‌دلیل توزیع نامنظم کراتین، شکل پیچ در پیچ به خود می‌گیرند. شاید جالب باشد بدانید میزان فر شدن موهای شما تحت ‌تأثیر فولیکول‌های موست. افرادی که موهای فر دارند، فولیکول موی آن‌ها بیضی و نامتقارن است؛ البته فر بودن موهای هر فرد بیشتر مربوط به ژنتیک اوست.

برخلاف موهای صاف، مراقبت از موی فر کار ساده‌ای نیست. از آنجا که موهای فر رطوبت ندارند، خیلی راحت خشک می‌شوند؛ بنابراین نحوه مراقبت از موی فر شرایط خاصی دارد. اگر به‌دنبال برنامه روتین مراقبت از موی فر خود بوده و خواهان افزایش درخشندگی و نرمی بیشتر فرهای طبیعی خود هستید، ما نکات و ترفندهایی را که برای سالم نگه داشتن موهایتان نیاز دارید بیان می‌کنیم.

اصول اولیه مراقبت از موهای فر شامل تغذیه آن با مواد تقویت‌کننده، جلوگیری از شکستن مو به‌عنوان راهی برای داشتن موهای فر سالم است. در روش‌های مراقبت از موی فر تا حد زیادی به الگوهای خاص، رفتارها و محصولات مراقبت از موی طبیعی توصیه می‌شود. به خواندن این مطلب ادامه دهید تا با همه چیزهایی که درباره مراقبت از موی فر لازم دارید آشنا شوید.

[irp posts=”33518″ ]

نکاتی برای مراقبت از موی فر

اگر موهای شما فر است باید به‌دنبال محصولاتی باشید که به افزایش رطوبت موی شما کمک کند و از مصرف محصولاتی که ممکن است موی شما را خشک و سنگین کند اجتناب کنید. در ادامه مطلب می‌توانید با چند نکته که برای مراقبت از موهای فر لازم است آشنا شوید.

مراقبت از موهای فر

شامپو و نرم‌کننده مناسب موی فر را انتخاب کنید

در انتخاب شامپوی مناسب موهایتان، باید شامپوی مخصوص موهای فر را انتخاب کنید. به‌طورکلی به دنبال محصولاتی باشید که حاوی روغن‌های زیر باشد:

  • روغن‌های طبیعی یا ضروری مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن آفتابگردان و روغن آووکادو
  • آلوئه‌ورا
  • کراتینه
  • پانتنول و پروویتامین‌ها
  • عصاره‌های گیاهی

ممکن است شما دوست نداشته باشید موهای خود را هر روز بشویید، اما زمانی که این کار را انجام می‌دهید، حتماً از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که حاوی مواد پاک‌کننده ملایم و همچنین مواد حالت‌دهنده اضافه است. اگر موهایتان چرب یا کثیف است، باز هم باید هر 1 یا 2 هفته یک‌بار از شامپوی شفاف‌کننده قوی استفاده کنید. بهتر است همیشه همراه شامپو از یک نرم‌کننده مو استفاده کنید تا رطوبت موهای شما حفظ شود. می‌توانید قبل و بعد استفاده شامپو از نرم‌کننده استفاده کنید. استفاده از نرم‌کننده مو همراه شامپو، روغن طبیعی موی سر را حفظ کرده و به محافظت از تارهای مو کمک می‌کند.

 

دمای مناسب آب برای شست‌وشوی موهای فر

دمای مناسب آب هنگام شست‌وشوی موهای فر نکته‌ای است که اهمیت زیادی دارد. بهتر است بدانید شست‌وشو با آب داغ، رطوبت طبیعی مو را از بین می‌برد و آن را خشک می‌کند. در مقابل شستن موها با آب سرد و پرهیز از آب داغ به حفظ رطوبت و استحکام موی شما کمک می‌کند. همان‌طور که اشاره شد بعد از شامپو زدن، یک نرم‌کننده قوی روی موی خود بمالید. فرمولی را انتخاب کنید که پاسخ‌گوی نیاز موهای شما باشد. فرمول مرطوب‌کننده‌ای را انتخاب کنید که حاوی مرطوب‌کننده‌هایی مانند گلیکول، گلیسیرین یا روغن‌های با کیفیت خوب است. برای بازیابی بیشتر موی خود به یک بازسازی‌کننده پروتئین با آمینواسید‌های ابریشم یا کراتین نیاز دارید.

برای استفاده از نرم‌کننده باید آن را مانند شامپو به‌صورت چند قسمتی روی موهای خود بمالید تا مطمئن شوید به‌طور کامل روی همه قسمت‌های مو اعمال شده است. توجه داشته باشید از تماس نرم‌کننده با پوست سر خودداری کنید. پوست سر نیازی به رطوبت ندارد. در انتها موهای خود را به مدت 10 دقیقه زیر کلاه پلاستیکی قرار دهید یا به مدت 20 دقیقه روی آن را با حوله بپوشانید و اجازه دهید گرمای بدن موی شما را خشک کند.

نحوه مراقبت از موی فر

از شامپو زدن زیاد خودداری کنید

نکته مهم دیگر در مراقبت از موی فر میزان شست‌وشوی مو با شامپو است. میزان شست‌وشوی مو معمولاً به عوامل مختلفی مانند سطح رطوبت پوست سر، تولید سبوم و برنامه شستشوی شما بستگی دارد. با این ‌حال به‌طورکلی توصیه می‌شود کسانی که موهای فر دارند، تعداد دفعات شست‌وشوی خود را به حداقل برسانند. برخلاف انواع موهای صاف در شستن موهای فر نباید افراط کرد. همان‌طور که اشاره شد شما باید از شامپو زدن هر روز موهای خود خودداری کنید. موهای فر برای سالم ماندن به روغن‌های طبیعی خود نیاز دارند.

اگر موی فر به‌طور مکرر تمیز شود، تارهای مو ممکن است خیلی خشک شوند که می‌تواند به آسیب و شکستگی منجر شود. پیشنهاد می‌شود برای گرفتن بهترین نتیجه، دفعات شست‌وشوی مو را به یک یا دو بار در هفته محدود کنید. شامپو زدن هر روز برای افرادی که موهای فری دارند ایده خوبی نیست؛ زیرا این کار می‌تواند روغن‌های طبیعی بسیار مورد نیاز مو را از بین ببرد.

 

برس و شانه مناسب موی فر را انتخاب کنید

استفاده از شانه مناسب در نحوه مراقبت از موی فر اهمیت ویژه‌ای دارد، موهای فر اغلب خشک و شکننده هستند و هنگام شانه زدن یا برس زدن به‌راحتی شکسته می‌شوند. سعی کنید موهای فر را زیر دوش برس بزنید یا شانه کنید تا از شکستگی آن جلوگیری شود. بهتر است با یک شانه دندانه پهن شروع کنید تا گره‌های موی خود را کامل از بین ببرید.

همچنین می‌توانید زمانی که نرم‌کننده هنوز روی موهایتان است آن را شانه بزنید تا این کار راحت‌تر شود. مطمئن شوید نرم‌کننده تمام گره‌های موی شما را باز می‌کند. هنگام انتخاب برس مو، به‌جای برس پلاستیکی از برس چوبی استفاده کنید تا به پخش روغن‌های طبیعی از پوست سر تا انتهای مو کمک کند.

روتین مراقبت از موی فر

روش خشک کردن موی فر

بیشتر آرایشگران توصیه می‌کنند اجازه دهید موهای فر در هوا خشک شوند؛ زیرا استفاده از سشوار می‌تواند موهای فر را وز کرده و به آن آسیب برساند. اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید یا هر چند وقت یک‌بار موی خود را با اتوی مناسب صاف کنید، مهم است قبل از انجام این کار از نوعی اسپری محافظ حرارت یا درمان استفاده کنید. همچنین می‌توانید به‌دنبال اسپری حاوی سیلیکون یا کراتین باشید تا مو را در برابر آسیب حرارتی مقاوم کند. هنگام سشوار کشیدن بهتر است سشوار را در 5 سانتی مو خود استفاده کنید تا میزان حرارت مستقیم به موهایتان را محدود کنید.

 

موخوره موهای خود را درمان کنید

قبول دارید که به‌سختی می‌توان از دو شاخه شدن مو به‌طور کامل اجتناب کرد. درواقع باید گفت هیچ راهی برای درمان موخوره وجود ندارد. شاید بتوان گفت کوتاه کردن مو تنها درمان موخوره باشد. بهترین راه برای جلوگیری از شکافتن انتهای مو این است که با موهای فری خود بسیار ملایم رفتار کنید. موارد زیر برای افرادی که موی آن‌ها موخوره دارد مفید خواهد بود:

  • هنگام شانه زدن موهایتان از یک گیره مناسب استفاده کنید تا از کشیدن مو خودداری کنید.
  • سعی کنید موهای خود را دوباره به‌صورت دم اسبی نبندید.
  • حتماً از شانه دندانه پهن استفاده کنید.
  • از ابزارهای حرارتی مانند سشوار یا اطوی مو دوری کنید.
  • تقریباً هر 2 تا 3 ماه یک بار از یک آرایشگر حرفه‌ای برای کوتاه کردن موخوره کمک بگیرید.

 

هر چند وقت یک‌بار باید موهای فر خود را بشویید؟

اگر دوست دارید هر روز زیر دوش بروید و موی خود را خیس کنید، اشکالی ندارد. البته نباید هر بار از شامپو استفاده کنید. در برخی از روزها حتی می‌توانید موهای خود را فقط با آب بشویید و سپس از نرم‌کننده استفاده کنید. گاهی اوقات می‌توانید از شامپوی ملایم استفاده کنید تا روغن طبیعی مو از بین نرود. هر 1 تا 2 هفته یک‌بار می‌توانید از یک شامپوی شفاف‌کننده معمولی استفاده کنید تا به از بین بردن تجمع محصولات حالت‌دهنده مو کمک کند.

نحوه خوابیدن با موهای فر

شاید تعجب کنید اما نحوه خوابیدن شما در نحوه مراقبت از موی فر بسیار مهم است. خوابیدن به پشت می‌تواند وزن زیادی روی فولیکول‌های مو وارد کرده و فرهای شما را نامرتب، وز و گره‌دار کند. اگر موهای فری دارید، خوابیدن به سمت پهلو یا روی شکم بهترین روش خوابیدن برای حفظ سلامت موی فر است. پیچیدن موی سر در یک کلاه یا روسری نیز می‌تواند به محافظت از موی شما هنگام خواب کمک کند. استفاده از ماسک مو، روغن یا نرم‌کننده را قبل از خواب فراموش نکنید تا به زیبا کردن فر مو و افزایش رطوبت مو در هنگام خواب کمک کند.

 

مدل مناسب برای بستن موی فر

مدل بستن مناسب در مراقبت از موی فر مؤثر است، در ادامه چند مدل بستن موی فر را بررسی می‌کنیم؛

  • دم اسبی شل (این مدل سبب می‌شود فرها شکل خود را از دست بدهند. علاوه بر این، بستن سفت مو به‌راحتی می‌تواند سبب شکستگی شود).
  • مدل بافت شل
  • مدل نیمه بالا/ نیمه پایین
  • همچنین می‌توانید از آرایشگر خود بخواهید چند لایه بلند از موی شما را برش دهد تا با برداشتن قسمتی از حجم و شکل دادن به مو کمک کند.

 

اشتباهات رایج در نگهداری از موی فر

  • استفاده از محصولات حاوی سولفات، الکل، مواد شیمیایی خشن و عطرها را فراموش کنید.
  • از شامپو براق‌کننده بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید.
  • از به پشت خوابیدن اجتناب کنید.
  • بیش‌ازحد از سشوار استفاده نکنید.
  • شست‌وشو موی فر با آب داغ مضر است.
  • از سفت بستن موها اجتناب کنید.
  • شانه‌های دندانه ریز برای مو فر مناسب نیست.

یک آرایشگر حرفه‌ای را انتخاب کنید

کوتاه کردن مو توسط یک آرایشگر ماهر و کاربلد با تجربه قبلی در کار با موهای فر می‌تواند در کوتاه کردن مو تفاوت ایجاد کرده و علاوه بر حفظ سلامت مو چهره شما را زیبا کند.

 

بهترین محصولات مراقبت از موی فر

استفاده از انواع محصولات بهداشتی در مراقبت از موی فر جایگاه ویژه‌ای دارد. هرکدام از این محصولات باید در زمان خاص و به‌طور مرتب مصرف شنود. در ادامه چند مورد از آن‌ها را بررسی کرده و چند مورد از بهترین شامپوهای سر برای مراقبت از موی فر را معرفی می‌کنیم.

 

ماسک مو برای موهای فر

شما می‌توانید یک ماسک موی مناسب خود را تهیه کنید. این ماسک باید مرتب یک شب روی موها گذاشته و سپس هنگام صبح شسته شود. ماسک‌ها حاوی موادی مانند عسل، روغن نارگیل، موز و آووکادو هستند که به موهای شما رطوبت می‌بخشند و درصورت استفاده در طول شب به‌خوبی عمل می‌کنند. اگر موی فر شما خیلی خشک است، بهتر است یک یا دو بار در هفته از ماسک مو استفاده کنید.

[irp posts=”33526″ ]

شامپو اوجی ایکس

سلامتی شما اولویت اصلی ماست و ما می‌خواهیم تجربه خوبی با محصولات ما داشته باشید. برای مراقبت از موهای فر شامپو او جی ایکس محصولی بسیار خوب است که سبب زیباتر شدن فرهای مو و آب‌رسانی و مراقبت از مو می‌شود. شامپو موهای فر او جی ایکس با داشتن روغن نارگیل برای تغذیه و نرمی مو مناسب است.

شامپو تقویت‌کننده او جی ایکس که برای کاهش وز مو طراحی شده است به افزایش خاصیت ارتجاعی نیز کمک می‌کند و سبب درخشندگی موی شما می‌شود. ترکیب مغذی ترمیم‌کننده آسیب، علاوه بر پروتئین‌های کراتین، با روغن آرگان نرم‌کننده و حالت‌دهنده تقویت شده است که به تقویت ریشه‌ها کمک می‌کند و از شکستگی مو جلوگیری می‌کند. این شامپو بدون پارابن با سورفکتانت‌های بدون سولفات، زیبایی، خالص و منحصربه‌فرد را به موهای شما هدیه می‌دهد.

شامپو اوجی ایکس

شامپو مائویی

شامپو مائویی بهترین شامپوی سر بدون سولفات است، یک شامپوی مناسب با مراقبت از موی فر. این شامپو یک شوینده مناسب برای موهای ضخیم و فر است و سبب رطوبت موی خشک می‌شود و حالت وز و ژولیدگی مو را برطرف می‌کند. شامپو مائویی راه‌حلی برای تمام مشکلات موهای شما دارد؛ صرف‌نظر از اینکه چه مشکلی در مراقبت از موی فر دارید.

شما می‌توانید با کمک این شامپو موهای خشک و آسیب‌دیده خود را به موهای لطیف و نرم تبدیل کنید، این شامپو همراه با ماده فعال اصلی، آلوئه‌ورا نیز غنی شده است. روغن ماکادمیای موجود در این محصول کوتیکول‌های آسیب‌دیده مو را بهبود می‌بخشد و عصاره نارگیل موجود در آن موهای شما را هیدراته و تغذیه می‌کند. این شامپو بهترین گزینه برای فرهای ریز است. همچنین شفافیت و درخشندگی سالمی برای آن‌ها فراهم می‌کند. این شامپو عاری از سولفات، پارابن و رنگ‌های مصنوعی است که آن را برای استفاده روزمره به اندازه کافی ملایم و مناسب می‌‌کند.

 

استفاده از موس مو

موس مو محصولی دیگر برای مراقبت از موی فر است. یک محصول حالت‌دهنده مو با فوم سبک‌وزن که می‌تواند به مدل موهای شما حجم و شفافیت ببخشد؛ به همین دلیل موس می‌تواند گزینه‌ای عالی برای هر نوع مو باشد. این محصول برای کسانی که موهای صافی داشته و دوست دارند حجم آن‌ها را افزایش دهند انتخاب خوبی است، اما می‌تواند برای کسانی که موهای مواج نیز دارند مناسب باشد.

اگر تا به حال از موس مو استفاده نکرده‌اید بهتر است این محصول را خریداری کرده و از تأثیرات فراوان آن شگفت‌زده شوید. موس مو فرمول‌های جدیدی دارد که بافت و حجم را بدون هیچ اثر سفت یا چسبنده روی مو افزایش می‌دهد. باید گفت موس موی امروزی آن محصول قدیمی نیست که ممکن است در ذهن خود تصور کنید، بلکه تأثیر آن شما را شگفت‌زده می‌کند.

موس مو برای مراقبت از موی فر

استفاده از موس مو برای موی فر می‌تواند به فرم دادن به موهای مجعد کمک کند، حجم هر نوع مو را افزایش دهد، موهای شما را محکم کند و به تارهای موی شما استحکام ببخشد. موس فواید مختلفی دارد. برخی از این موارد عبارت‌اند از افزایش حجم و شفافیت مو، فرم دادن به فر، افزایش ضخامت مو و حتی محافظت در برابر حرارت. موس اگر دارای الکل بالایی باشد می‌تواند برای مو مضر باشد؛ زیرا می‌تواند به خشکی و شکنندگی موها منجر شود. از آنجا که بیشتر فرمول‌های موس مو حاوی الکل هستند، بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

موس می‌تواند برای انواع جنس مو مناسب باشد، اما موس مو به‌ویژه برای کسانی که به‌دنبال حفظ حالت موی خود هستند یا دوست دارند موهایشان حجم بیشتری داشته باشد مفید است. از آنجا که همه انواع مو می‌توانند از موس استفاده کنند، بهتر است موس مویی را انتخاب کنید که متناسب با نوع مو و نیازهای منحصربه‌فرد شما باشد. موس برای موهای فر با چسبندگی قوی و کنترل وز، بهترین گزینه برای افراد با موی فر است.

کسانی که موهای فر دارند می‌توانند از موس مو برای بلندتر شدن و شفافیت موی خود استفاده کنند. طرز استفاده از موس به این شکل است که مقداری موس به اندازه تخم‌مرغ را به موهای مرطوب اضافه کنید، آن را با انگشتان خود بمالید و اجازه دهید موهای شما در مجاورت هوا خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *