مراقبتی و بهداشتی, وبلاگ

روش‌های مؤثر برای كوچک كردن منافذ باز پوست

در تمام سطح پوست ما منافذ و روزنه‌هایی وجود دارند که کارشان دریافت مواد مغذی، دفع سموم و چربی‌های اضافی است و همچنین وظیفه تنفس پوست را هم بر عهده دارند. درواقع منافذ پوست محلی است که فولیکول‌های مو و چربی از آن خارج می‌شوند. این منافذ در پوست تمام افراد وجود دارند، اما در برخی افراد، این منافذ ظاهر بزرگ‌تری دارند و به‌اصطلاح منافذ می‌شوند. این اتفاق سبب می‌شود پوست این افراد ظاهر نازیبایی پیدا کند و به‌اصطلاح پوست پرتغالی داشته ‌باشند. وجود منافذ بزرگ پوست نه‌تنها ظاهر پوست را زشت‌تر می‌کند که سبب می‌شود فرد مسن‌تر به نظر برسد. همچنین وجود منافذ بزرگ حتی آرایش را هم تحت تأثیر قرار داده و اجازه نمی‌دهد کرم و رژگونه به‌خوبی روی پوست قرار بگیرند.

این منافذ به‌خصوص روی بینی یا چانه و پیشانی بزرگ‌تر از حد طبیعی به نظر می‌رسند و ظاهر ناخوشایند و غیریکنواختی به پوست می‌دهند. گاهی با استفاده از برخی محصولات مراقبتی و رعایت برخی نکات می‌توانید جلوی بزرگ‌تر شدن این منافذ را بگیرید یا به جمع‌تر شدن و کوچک‌تر شدن آن‌ها کمک کنید. به‌خصوص افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر دچار این موضوع می‌شوند، اما افرادی که پوست خشک دارند هم از این اتفاق مستثنا نیستند. در این مقاله دلایل وجود منافذ باز پوست و همچنین راه‌های کوچک کردن منافذ باز پوست را بررسی می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

منافذ باز پوست خشک

علت باز شدن منافذ باز پوست چیست؟

اگر عوامل خارجی مانند چربی، پوست مرده، جوش و آکنه از تنفس پوست جلوگیری کند، پوست برای تنفس مجبور می‌شود اندازه منافذ را بزرگ‌تر کند. براساس آخرین تحقیقات تصور می‌شود میزان چربی و سبوره پوست، از بین رفتن الاستیسیته و قوام پوست و اندازه بزرگ فولیکول‌های مو بیشترین ارتباط را با بزرگ‌تر شدن منافذ پوست دارند. هر چند عوامل دیگری مانند آکنه، زنوبیوتیک‌ها یا مواد آلاینده و عوامل ژنتیکی هم در این عارضه دخیل هستند.

همچنین میزان خروج سبوم و اندازه منافذ هم رابطه مستقیمی با هم دارند. این موضوع به‌خصوص در مردان که میزان خروجی سبوم در آن‌ها بیشتر است، بیشتر دیده می‌شود. با وجود این، درخصوص تأثیر جنسیت روی اندازه منافذ پوست داده‌های متناقضی وجود دارد؛ چراکه زنان هم عوامل هورمونی دارند که روی این عارضه مؤثر است. میزان خروجی سبوم و اندازه منافذ در مرحله تخمک‌گذاری در چرخه قاعدگی زنان به میزان چشمگیری بیشتر می‌شود و این موضوع بر فعالیت غده سباسه مؤثر است.

همچنین اگر آکنه داشته باشید، احتمال بیشتری وجود دارد که پوست شما ظاهر پرتغالی پیدا کند و منافذ آن باز بشود. اگرچه میزان سبوره به‌عنوان یک عامل مخدوش‌کننده قطعی نیست و شدت آکنه هم ارتباط مستقیمی با وجود منافذ ندارد. عامل دیگری که سبب بزرگ‌تر شدن منافذ می‌شود، پیری پوست و آسیب پوست با نور است که در روند کلاژن‌سازی اختلال ایجاد کرده و الاستیسیته پوست را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد تراکم و اندازه منافذ در اقوام مختلف متفاوت باشد؛ برای مثال زنان چینی در مقایسه با نژادهای دیگر تراکم و اندازه منافذ کمتری دارند.

علت باز شدن منافذ باز پوست

روش‌های کوچک کردن منافذ باز پوست

همان‌طور که گفتیم، تمام پوست‌ها منافذ پوستی دارند و این موضوع کاملاً طبیعی است، اما بزرگ‌تر شدن این منافذ ناشی از مشکلات پوستی متعدد است. عوامل مختلفی در بزرگ‌تر شدن منافذ پوست نقش دارند که در این قسمت آن‌ها را بیان می‌کنیم. همچنین در ادامه راهکارهایی برای کاهش اندازه این منافذ را بررسی می‌کنیم. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل داشتن منافذ باز پوست، ژنتیک، ترشح بیش‌ازحد چربی، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، استفاده از محصولات آرایشی چرب و نامرغوب و همچنین باقی ماندن آرایش روی پوست است.

 

باقی ماندن آلودگی و چربی اضافی و مواد آرایشی روی پوست

اگر پیش از خواب صورت‌تان را نشویید و چربی‌های زیاد و آلودگی‌های روزانه و باقی‌مانده آرایش روی پوست‌تان بماند، به‌مرور زمان منافذ پوست بسته شده و پوست برای تنفس مجبور می‌شود منافذ خود را بازتر کند. از طرفی جمع شدن و اکسید شدن چربی در منافذ سبب ایجاد جوش‌های سرسیاه و درنتیجه ماندن جای جوش یا منافذ باز می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق کافی است پیش از خواب صورت‌تان را با شوینده مناسب بشویید.

 

آفتاب و نور خورشید

قرار گرفتن طولانی‌مدت زیر آفتاب در کنار عوارض بی‌شماری مانند بروز لک و چین و چروک و سایر علائم پوستی، سبب تخریب کلاژن پوست و همچنین بزرگ‌تر شدن منافذ پوست می‌شود. شما تنها زمانی می‌توانید از ایجاد آسیب‌ها و مشکلات پوستی در امان باشید که از پوست‌تان در برابر تخریب اشعه‌ مضر آفتاب محافظت کرده باشید. برای این منظور به کرم ضد آفتاب مناسب و تمدید کردن به‌موقع آن نیاز دارید؛ پس یکی از راهکارهای کوچک کردن منافذ باز پوست و جلوگیری از باز شدن منافذ، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب و پرهیز از نور مستقیم خورشید است.

 

محصولات مراقبتی یا آرایشی نامناسب

کارشناسان پوستی همیشه توصیه می‌کنند برای کوچک کردن منافذ باز پوست از محصولات آرایشی و مراقبتی متناسب با پوست خودتان استفاده کنید. این موضوع به‌خصوص برای کسانی که پوست چرب دارند، خیلی اهمیت دارد؛ چراکه فرمولاسیون برخی محصولات روغنی و سنگین است و سبب مسدود شدن منافذ پوست و درنتیجه باز شدن آن‌ها می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل تنها راه چاره این است که محصولات متناسب با پوست را شناسایی و از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است پیش از انتخاب و خرید محصولات، به یک دکتر پوست مراجعه کنید و درباره شناسایی نوع پوست‌تان و معرفی محصولات مناسب از او راهنمایی بگیرید.

 

خشکی، کم‌آبی و دهیتراته شدن پوست

پوست‌های خشک، کم آب و دهیتراته هم به‌شدت استعداد باز شدن بزرگ شدن منافذ را دارند؛ پس اگر می‌خواهید منافذ پوست کوچک بماند، اجازه ندهید پوست‌تان کم‌آب و خشک شود. برای کوچک کردن منافذ باز پوست خشک باید از آب‌رسان مناسب و همچنین ماسک‌های آب‌رسان استفاده کنید.

[irp posts=”22673″ ]

بهترین راه‌ها برای کوچک کردن منافذ باز پوست

در ادامه به بررسی بهترین و موترترین راه‌ها برای کوچک کردن منافذ باز پوست می‌پردازیم:

داشتن روتین منظم و روزانه برای مراقبت از پوست

باید بدانید هیچ چیز به اندازه یک روتین پوستی مناسب، برای تأمین نیازهای پوست‌تان مفید و مؤثر نیست؛ پس هر روز آرایش خود را با محلول‌های آرایش پاک‌کن تمیز کرده و پوست را با شوینده مناسب بشویید. همچنین وقتی آرایش سنگین دارید یا از کرم پودر استفاده می‌کنید، به‌کمک تونر منافذ پوست را پاک‌سازی کنید. این کار در کوچک کردن منافذ پوست و جلوگیری از باز شدن منافذ بسیار مؤثر است.

روش های كوچک كردن منافذ باز پوست

اسکراب کردن هفتگی پوست هم می‌تواند برای پاک‌سازی عمیق منافذ مؤثر باشد. همچنین برای پاک‌سازی پوست باید آن را همیشه مرطوب نگه دارید و از آب‌رسان و لوسیون متناسب با پوست‌تان استفاده کنید. در کنار مراقبت از پوست، از نوشیدن آب کافی، خواب کافی، تغذیه مناسب و غیره غافل نشوید. رعایت همین نکات جزئی در منافذ باز پوست خشک و چرب مفید است.

[irp posts=”24278″ ]

استفاده از ماسک‌های کوچککننده منافذ باز پوست

همان‌طور که همیشه گفتیم، یکی از بهترین راه‌های کوچک کردن منافذ باز پوست، تمیز نگه داشتن آن و پاک‌سازی پوست است. ماسک‌های پاک‌سازی تأثیر زیادی در این خصوص دارند و می‌توانند راهی مناسب برای کنترل اندازه منافذ پوست باشند. ماسک‌های پاک‌سازی، منافذ پوست را تمیز کرده و چربی‌های جمع‌شده و آلودگی را از درون منافذ خارج می‌کنند. همچنین این ماسک‌ها با کنترل ترشح چربی از بزرگ‌تر شدن منافذ پوست جلوگیری می‌کنند.

[irp posts=”29308″ ]

درمان‌های موضعی برای کنترل منافذ باز پوست

یکی از روش‌های درمان قطعی منافذ باز، استفاده از لایه‌بردارهای پوستی است. این لایه‌بردارها طبق نظر متخصصان پوست باید استفاده شوند تا بتوانند مشکلات پوست را به‌درستی برطرف کنند. رتینوئیدهای موضعی هم که مشتقات ویتامین A هستند، برای رفع مشکلات منافذ باز پوست مفید هستند. ترتینوئین، ایزوترتینوئین و تازاروتن محصولاتی مؤثر برای جوان‌سازی پوست و درمان مشکلات پوستی از جمله درمان منافذ باز پوست، چروک‌های پوستی، رنگدانه‌سازی بیش‌ازحد، شلی پوست و تولید سلول هستند.

 

درمان‌های خوراکی برای کوچک کردن منافذ باز پوست

بیشترین درمان‌های خوراکی برای کوچک کردن منافذ باز پوست ضد آندروژن‌ها مانند داروهای ضد بارداری خوراکی و ترکیبی، اسپیرونولاکتون و استات سیپروترون است که به‌دلیل دارا بودن گیرنده‌های آندروژن در غدد سباسه، تولید سبوم را متعادل می‌کنند.

 

کوچک کردن منافذ باز پوست به کمک لیزر، فرکانس رادیویی و دستگاه اولتراسوند

دستگاه‌هایی که بتوانند انرژی گرمایی یا اولتراسوند را به‌صورت هدفمند به پوست انتقال دهند، جدیدترین و قوی‌ترین روش برای بهبود مشکلات پوستی هستند. دستگاه‌هایی با اثرات ضد پیری تثبیت شده به‌طور گسترده بررسی شده‌اند که شامل موارد زیر هستند:

  • لیزر دایود 800 نانومتر با نانوپارتیکل طلا
  • لیزر دایود 1450 نانومتر
  • میکرونیدلینگ
  • دستگاه‌های رادیوفرکانسی فرکشنال
  • اندولیفت
  • لیزر 2790-nm erbium:YAG
  • nonablative 1410-nm fractionated erbium-doped fiber laser
  • nonablative 1440-nm fractional laser

 

دستگاه اندولیفت، جدیدترین متد درمان منافذ باز پوست

امروزه بهترین درمان برای منافذ باز پوست، ablative است؛ یک روش تهاجمی که دوره نقاهت آن و زخم‌هایی که ایجاد می‌کند، گاهی مشکل‌ساز می‌شوند. همچنین این روش می‌تواند سبب تیره شدن پوست شود، اما جدیدترین روش‌های به‌کاررفته در درمان جوان‌سازی پوست، استفاده از دستگاه اندولیفت برای منافذ پوست است. این دستگاه تاکنون توانسته است رضایت عده زیادی از کاربران را جلب کند. در این روش دوره نقاهت کوتاه است و عوارض خاصی هم ایجاد نمی‌شود. امواج اولتراسوند با انرژی و فرکانس مشخص در محل مورد نظر وارد لایه‌های عمقی پوست شده و سبب لیفت و کشیدگی آن می‌شود و همچنین کلاژن‌سازی را تحریک می‌کند و سبب کاهش ترشح چربی پوست می‌شود.

 

درمان منافذ باز پوست به‌کمک نور پهن باند

استفاده از روش درمانی نور باند پهن (BBL: Broad band light) نیز به‌عنوان روش درمانی که دوره نقاهت کم و اثربخشی بالایی دارد، امروزه مورد توجه قرار گرفته است. این روش درمان سبب بیشتر شدن فعالیت فیبروبلاست‌ها، هیپرپلازی فیبروبلاست‌ها و بازسازی مجدد رشته‌های کلاژن و الاستین پوست می‌شود. تحریک هم‌زمان حرارتی به بافت‌های اطراف به‌دلیل جذب نور توسط خون می‌تواند به ترمیم ناحیه مورد نظر کمک کند و با ترشح سبوم ارتباط داشته باشد.

 

کوچک کردن منافذ باز پوست با میکرونیلدینگ

میکرونیلدینگ هم یکی از روش‌های جدید برای درمان منافذ باز پوست بوده و برای کوچک شدن منافذ باز پوست بسیار مؤثر است. سوزن‌های ریزی که توسط دستگاه وارد پوست می‌شوند، کلاژن‌سازی را تحریک کرده و سبب کاهش منافذ باز پوست می‌شوند.

 

بهترین محصولات برای کوچک کردن منافذ باز پوست

در ادامه به معرفی بهترین محصولات موجود برای کوچک کردن منافذ باز پوست می‌پردازیم:

محصولات غیرکمدوژنیک

از محصولات آرایشی و بهداشتی غیرکمدوژنیک استفاده کنید. کمدوژنیک به این معناست که منافذ پوست مسدود نمی‌شوند؛ پس برای اینکه با این مواجه نشوید، به سراغ محصولاتی بروید که عبارت‌های زیر روی آن‌ها نوشته شده باشد.

  • غیر کمدوژنیک (non-comedogenic)
  • فاقد چربی (oil free)
  • منافذ را مسدود نمی‌کند (Won’t clog pores)

 

شستن پوست با ژل شوینده برای کوچک شدن منافذ باز پوست

اگر پوست چرب دارید بهترین فرم شوینده برای شما ژل است. شوینده‌ها و پاک‌کننده‌های دیگری مانند صابون ممکن است حاوی موادی باشند که درون منافذ باقی بمانند و چربی پوست را افزایش دهند، اما ژل شست‌وشوی صورت کمک می‌کند چربی منافذ پوست را تمیز کنیم؛ درنتیجه پوست ظاهر مطلوب‌تری خواهد داشت.

درمان منافذ باز پوست

از ضد آفتاب غافل نشوید

بیشترین آسیبی که ممکن است متوجه پوست شود، آسیب‌های ناشی از نور خورشید است. هر چه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، پوست شما بیشتر شل و افتاده می‌شود. پوستی که سفتی خودش را از دست بدهد، منافذ آن هم بیشتر به چشم می‌آید. برای محافظت پوست‌تان در برابر اشعه مضر خورشید، از ضد آفتابی استفاده کنید که SPF 30 یا بالاتر داشته باشد. این کار تا اندازه زیادی پوست را در برابر آفتاب محافظت می‌کند. ضد آفتاب ایزدین با محافظت بسیار بالایی که از پوست در برابر اشعه UV دارد، یکی از بهترین ضد آفتاب‌های موجود در بازار است. پس برای محافظت از پوست هر روز حتی روزهای ابری یا بارانی ضد آفتاب بزنید.

[irp posts=”22903″ ]

کوچک شدن منافذ باز پوست به کمک سرم نیاسینامید بالانس

یکی از کاربردی‌ترین محصولات پوستی در بازار ایران، سرم نیاسینامید بالانس است که برای بهبود سلامت پوست، در دسترس عموم قرار گرفته است. این سرم حاوی مواد مفیدی مانند نیاسینامید، هیالورونیک اسید، روغن کرچک و ویتامین C است که با هم ترکیب می‌شوند و برای درمان مشکلات پوستی مانند چین و چروک مؤثر هستند. این ماده همچنین برای کلاژن‌سازی پوست مفید بوده و ماده اصلی برای حفظ شکل و ظاهر جوان پوست است. اگر سنتان بالا رفته است، پوست به یک محرک کلاژن‌سازی نیاز دارد تا بتواند شکل پوست را حفظ کند، برای این منظور سرم نیاسینامید به شما کمک می‌کند.

کوچک شدن منافذ باز پوست

در این سرم هیالورونیک اسید وجود دارد که مانند یک بوتاکس طبیعی عمل کرده و همچنین عملکرد خوبی برای تأمین آب و رطوبت مورد نیاز پوست شما دارد. اگر پوست‌تان به خشکی تمایل دارد، این سرم می‌تواند برای شما مفید باشد. از دیگر ترکیبات این سرم روغن کرچک است که سبب چسبندگی سریع سرم با پوست می‌شود. این عنصر برای بهبود تسریع شده شاخص تولید کلاژن و حفظ رطوبت پوست شما مفید است. درنهایت این سرم حاوی ویتامین c است که برای بهبود رنگ و شفافیت پوست مفید است و تأثیرات نور خورشید و رطوبت ناکافی روی پوست را از بین می‌برد. با وجود این سرم می‌توانید از شر منافذ باز پوست خلاص شده و پوستی جوان‌تر و درخشان‌تر داشته باشید.

 

کرم ‌ترمیمکننده سیکالیفت اون

کرم ‌ترمیم‌کننده سیکالیفت اون یک کرم تسکین‌کننده و ترمیم‌کننده است که می‌تواند به درمان مشکلات و آسیب‌های پوستی کمک کند. این کرم به روند طبیعی‌ترمیم پوست کمک می‌کند و انتخابی عالی برای کسانی است که پوست آسیب‌دیده، ترک‌خورده یا تحریک‌شده دارند این کرم حاوی آب چشمه اون بوده که غنی از سولفات مس و سولفات روی است. این مواد برای تسکین و محافظت از پوست مفید هستند. این ترکیبات به بهبود پوست کمک کرده و برای کاهش التهاب هم مؤثر هستند. اگر به خاطر عوامل محیطی مختلف دچار منافذ باز شده‌اید، این کرم می‌تواند برای درمان این مشکل به شما کمک کند. به‌طورکلی این کرم یک کرم همه‌کاره است که برای تسکین و ترمیم پوست آسیب‌دیده استفاده می‌شود.

درصورت مراقبت از پوست و استفاده از محصولات مناسب می‌توانید از باز شدن منافذ پوست جلوگیری کرده و همواره پوستی شاداب و جوان داشته باشید. برای این منظور حتماً به یک پزشک پوست خوب مراجعه کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *